De Belastingdienst wordt integer

Het begrip ‘ondermijning’ wordt overal op geplakt, ook op integriteit van de eigen organisatie, zo blijkt uit het bericht van de rijksoverheid Belastingdienst versterkt weerbaarheid tegen ondermijning.
Misschien kunnen we de begrippen ‘misdaad’ en ‘criminaliteit’ schrappen en vervangen door ‘ondermijning’ en door ‘corruptie’.

Het bericht:

Belastingdienst versterkt weerbaarheid tegen ondermijning
Nieuwsbericht | 25-04-2024 | 11:30

De Belastingdienst gaat meer doen om de organisatie weerbaarder te maken tegen criminele ondermijning. Bijvoorbeeld door het oprichten van een eigen veiligheidsbureau, het verder verbeteren van de gebruikersregistratie – logging – van applicaties die door medewerkers van verschillende dienstonderdelen worden gebruikt en door het versterken van de screenen van eigen en extern personeel. Dat staat in de Kamerbrief over dit onderwerp van staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit & Belastingdienst) die vandaag naar de Tweede Kamer is verstuurd. In de brief wordt ook ingegaan op het aan de Kamer toegezegde onderzoeksrapport over het verbeteren van de weerbaarheid binnen de dienst door KPMG.
Eind 2022 werd de Belastingdienst geconfronteerd met verschillende concrete signalen van (mogelijke) corruptie en ondermijning binnen de organisatie. Daarom is de Belastingdienst meteen gestart met het Programma Weerbaarheid Ondermijning Belastingdienst (PWOB). Het doel van dit programma is de Belastingdienst en haar medewerkers weerbaarder te maken tegen corruptie en ondermijnende criminaliteit. Als onderdeel van het PWOB heeft de Belastingdienst KPMG opdracht gegeven om een onafhankelijk en extern onderzoek te doen naar de corruptie-aanpak van de Belastingdienst. De conclusies uit het rapport zijn stevig. KPMG concludeert dat het bewustzijn van integriteitsrisico’s is gegroeid, maar dat het bewustzijn van corruptierisico’s nog moet worden verbeterd. De Belastingdienst neemt deze conclusies uiterst serieus en werkt al aan verbeteringen.

Bewustzijn bij medewerkers
De Belastingdienst besteedt al veel aandacht aan het bewustzijn voor ondermijningsrisico’s. Zo zijn er meerdere opleidingen waarin medewerkers wordt geleerd om corruptie te herkennen en hoe hiermee moet worden omgegaan. Dit is een proces van de lange adem. Daarom komt er extra aandacht voor de ontwikkelende werkwijze van criminele organisaties en de wijze waarop zij medewerkers kunnen benaderen.
Om de aansturing rond weerbaarheid verder te versterken en te verankeren wordt het Bureau Veiligheid & Integriteit (BV&I) opgericht. Dit bureau krijgt de verantwoordelijkheid om blijvend te zorgen voor een eenduidige aanpak tegen ondermijning. Daarnaast richt de BV&I zich op de bescherming van personeel en informatie en op het versterken van het bewustzijn van corruptierisico’s. Het BV&I moet eind 2024 operationeel zijn.

Toegang tot gegevens
Criminele organisaties zijn vooral geïnteresseerd in praktische informatie zoals adressen, kentekens en namen. Hiervoor gaan ze gericht op zoek naar Belastingdienstmedewerkers. Om dit tegen te gaan worden er op verschillende vlakken maatregelen genomen, denk aan het beheer van autorisaties tot systemen, logging en screenen. Bij het verlenen van nieuwe autorisaties wordt strenger gekeken of deze wel nodig zijn voor de betreffende functie. Daarnaast is op de meest risicovolle systemen software om te loggen en monitoren geïnstalleerd.
KPMG concludeert dat waar binnen de Belastingdienst sprake is van een hoog verloop, of van veel gebruik van uitzendkrachten, de veiligheidsrisico’s groter zijn. Daarom wordt de screening versterkt op plekken waar risico’s rond ondermijning aanwezig zijn. De Belastingdienst gaat samen met uitzendbureaus onderzoeken wat hier voor nodig is. Tegelijk moet ook rekening gehouden worden met de privacy van medewerkers. Screening van kwetsbare functies wordt daarom opgepakt in afstemming met de medezeggenschap en vakbonden.

Dienstverlening
De Belastingdienst heeft in de afgelopen jaren een grote verbeterslag gemaakt op het gebied van dienstverlening. Om burgers en bedrijven goed en snel te helpen met vragen kregen medewerkers ruim toegang tot de systemen. Omdat de dienstverlening van de Belastingdienst te maken heeft met piekmomenten worden daarvoor deels uitzendkrachten gebruikt.
Tegelijkertijd kan de focus op dienstverlening ook als gevolg hebben dat dit de Belastingdienst kwetsbaar maakt. In dat licht zijn al veel autorisaties voor medewerkers ingetrokken. Maatregelen zoals een strenger autorisatiebeheer gaan ervoor zorgen dat medewerkers minder toegang tot gegevens en systemen krijgen. Dit komt ten goede van de veiligheid, maar dit kan negatieve gevolgen hebben voor het niveau van dienstverlening dat in politiek en maatschappij wordt verwacht van de Belastingdienst. Zo kan dit bijvoorbeeld bij de BelastingTelefoon voor langere wachttijden zorgen, omdat burgers vaker moeten worden doorverbonden als er diverse systemen geraadpleegd moeten worden. Bij het ontwerpen en bouwen van nieuwe systemen worden dit soort eisen op het gebied van informatiebeveiliging en privacy standaard meegenomen.

 

Het is opvallend dat maatregelen worden genomen, waarvan je zou verwachten dat ze al lang geïmplementeerd zijn, zoals logging en het toegangssysteem.

Geplaatst in Belastingrecht, Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Fraude, witwasbestrijding, Wwft | Tags: , , | Een reactie plaatsen

Privacy First: “Het bestrijden van witwassen: permanent fouilleren van bankrekeninghouders is de norm”

Op de site van Privacy First verscheen het artikel Het bestrijden van witwassen: permanent fouilleren van bankrekeninghouders is de norm. Het is een artikel in de serie Uw bankrekening: de sluiproute naar uw privéleven.

In dit artikel wordt uitgelegd hoe banken criminaliteit moeten opsporen door alle transacties op alle bankrekeningen te analyseren:

Het opsporen van witwassen lijkt primair een taak van politie en Openbaar Ministerie, maar niets is minder waar. Bij het detecteren van mogelijk witwassen heeft de wetgever een doorslaggevende rol toegekend aan zogenaamde ‘poortwachters’; dit zijn banken en andere ondernemingen die een rol spelen in het financiële verkeer. Banken zijn verplicht de identiteit en de herkomst van het vermogen van hun klanten rigoureus te checken en álle transacties van hun klanten te monitoren. Die monitoring is nodig, omdat de banken in staat worden geacht crimineel geld te kunnen detecteren en ‘ongebruikelijke’ transacties moeten melden bij de Financial Intelligence Unit (FIU), een zelfstandig onderdeel van de politie. (…)

Het hierboven beschreven systeem in combinatie met de afschrikwekkende boetes en reputatieschade voor banken heeft er inmiddels toe geleid, dat de banken alle transacties van hun klanten intensief monitoren. Iedere bankrekeninghouder wordt in feite dagelijks digitaal gefouilleerd om te bezien of hij geen overtreding heeft begaan. Als banken twijfels hebben of transacties wel legitiem zijn of passen binnen het profiel van de klant, bevragen zij hun klanten op reden en doel van de betalingen.  Steeds meer komt naar buiten, dat dit controleren van de betalingen en ontvangsten van klanten ver strekt en regelmatig misgaat.

In het artikel wordt gemeld dat de activiteiten van banken zeer kostbaar zijn en weinig opleveren.

Het artikel eindigt met:

Terwijl de feiten op het eerste gezicht niet duiden op een effectief systeem waarmee de echte criminelen (kunnen) worden opgespoord, blijven de Nederlandse en Europese wetgever doorgaan met plannen voor nóg meer controles van bankrekeninghouders (…)

Privacy First vindt de manier waarop houders van bankrekeningen onderwerp zijn van permanente surveillance buitenproportioneel. Het is onbegrijpelijk dat de wetgever voortdurend blijft instemmen met nieuwe initiatieven, zonder dat objectief inzicht bestaat in de effectiviteit van het bestaande systeem en de maatschappelijke kosten en baten.

Privacy First roept de wetgever op om nu eindelijk eens te komen met een weloverwogen visie waarbij álle belangen meegewogen worden en niet enkel lippendienst wordt bewezen aan de grondrechten van burgers. Waar burgers niet zonder bankrekening kunnen, is het onbestaanbaar dat dit per definitie betekent dat zij permanent gefouilleerd worden door financiële instellingen en opsporingsinstanties.

Dat is een verstandige aanbeveling.

 

 

Artikelenserie ‘Uw bankrekening: de sluiproute naar uw privéleven’
Eerder verschenen in deze serie:

1. Het Verwijzingsportaal bankgegevens, over het digitale loket voor volautomatische verstrekking van bepaalde bankgegevens aan hiertoe bevoegde overheidsinstanties, nu alleen nog Nederlands (straks Europees).

2. CESOP: opsporing van btw-fraude via uw bankrekening, over CESOP database van de EU (‘Central Electronic System of Payment information’), die het overheidsdiensten in Europa gemakkelijker moet maken om btw-fraude op te sporen via informatie-uitwisseling tussen belastingdiensten en banken en andere betaaldienstverleners.

3. Gegevensverwerking door samenwerkingsverbanden: overheidsinstanties en banken gaan uw bankgegevens structureel delen en combineren met andere informatie.

Geplaatst in Bankrekening krijgen en behouden, Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Fraude, witwasbestrijding, Wwft, Grondrechten, ICT, privacy, e-commerce | Een reactie plaatsen

Bits of Freedom: AI Act beschermt mensen onvoldoende

Bits of Freedom laat weten De Europese AI-verordening zit vol gemiste kansen: de wet zal mensen niet voldoende beschermen. De organisatie schrijft onder meer:

Het beschermen van mensenrechten was een van de hoofddoelen van de wet. De mens moest centraal worden gesteld bij de inzet van AI en er moest een “ecosysteem van vertrouwen” worden gecreëerd. Dit sprak de Europese Commissie in 2021 al uit. Volgens Bits of Freedom zijn die doelen anno 2024 echter niet behaald.

Eerder deden José van Dijck, Natali Helberger en Corien Prins Netkwesties de oproep Nederland moet doen wat de EU nalaat: burgers beschermen tegen AI.

Geplaatst in ICT, privacy, e-commerce | Tags: , , | Een reactie plaatsen

New AML rules will change the EU’s financial crime prevention landscape for good | the Commission on the AML Package

The European Commission is convinced that the new AML/CFT bureaucracy of the AML Package will be useful in the fight against crime, read New AML rules will change the EU’s financial crime prevention landscape for good. But what will change in practice?
According to the article simple examples of the changes are:

  • Registering beneficial owners of real estate owned by foreign companies and trusts.
  • An EU-wide cap on large cash payments, set at €10 000.

New AML obligations for:

  • sellers of luxury items;
  • crowdfunding platforms, that have to check the project owners and the intended project;
  • crypto-asset service providers;
  • football clubs and football agents.

Better to keep quiet about the sweeping changes and complexity of the new regulations.

Geplaatst in English - posts in English on this blog, Europa, Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Fraude, witwasbestrijding, Wwft, Grondrechten | Een reactie plaatsen

Irrelevante statistieken over de aanpak van witwassen | Wwft

Op 23 april jl. presenteerde het ministerie van Financiën een document met de omschrijving “Overzicht van relevante statistieken over de aanpak van witwassen in 2021-2022. Het gaat om onder andere statistieken vanuit de toezichthouders en de strafrechtketen“.

Het overzicht bestaat uit:

  • Cijfers over hoe de overheid de witwasbestrijdingsplichtige bedrijven achter de broek zit met toezichtbezoeken, personentoetsing en straf. Er blijkt niet uit of deze bedrijven de regels wel begrijpen, hoeveel hun activiteiten hebben gekost en of zij een nuttige rol hebben vervuld die opweegt tegen de kosten.
  • Cijfers over de melding van vermoedelijke witwas- en terrorismefinancieringstransacties (in 2022 werd 4,85% van de meldingen verdacht verklaard, in 2021 was dat 7,86%).
  • Gegevens over iCOV en CJIB (ontnemingszaken), Openbaar Ministerie en rechtspraak, die geen verband houden met de Wwft.

Helaas zeggen die statistieken niets over de aanpak van witwassen door middel van de Wwft en over de vraag of de Wwft-witwasbestrijdingsbureaucratie wel iets oplevert. Het zijn geen relevante statistieken.

Vooralsnog kan er van worden uitgegaan dat er grootschalig geld over de  balk wordt gegooid, dat beter kan worden ingezet.

Geplaatst in Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Fraude, witwasbestrijding, Wwft, Grondrechten | Tags: , , | Een reactie plaatsen

Overzicht van discriminatie door banken van organisaties | Wwft, de-risking

Het ministerie van Financiën is een meester in het verhullen. Zo wordt een overzicht van discriminatie door banken van bedrijven aangekondigd als ‘Overzicht sectoren toegang betalingsverkeer‘. In het overzicht mist van alles, want banken zijn volgens de Nederlandse overheid zelf ook hoog risico. Volgens het overzicht ondervinden de volgende soorten organisaties ernstige problemen met de toegang tot het betalingsverkeer:

  1. Adult entertainmentsector (online)
  2. Agro/transportsector
  3. Automotive
  4. Betaalinstellingen (PSP’s en MTO’s)
  5. Coffeeshops
  6. Telers (experiment gesloten coffeeshopketen)
  7. Cryptodienstverleners
  8. G-rekeningen
  9. Gokindustrie (automaten); gokindustrie (online)
  10. Handelaren in edelmetalen en juweliers
  11. Horeca
  12. Metaal- en recyclinghandel
  13. Militaire industrie
  14. Moslimorganisaties (waaronder moskeeën)
  15. Nederlanders in het buitenland (waaronder het Caribisch deel van het Koninkrijk)
  16. Notarissen/ advocaten derdenrekeningen
  17. Not for Profit Organisations (NPO’s)
  18. Sekswerkers
  19. Tabaksindustrie / elektronische rookwaar
  20. Trustkantoren
  21. WSNP-bewindvoerder / faillissementscurator
  22. Wettelijke vertegenwoordigers van mensen die onder curatele of bewind zijn gesteld

Het overzicht (zou het wel compleet zijn?) maakt duidelijk dat het ministerie van Financiën, DNB en de banken volledig de weg kwijt zijn, want 8 hoort niet in de lijst thuis (banken blijken niets van de G-rekening te snappen) en ook 17, 22 en 23 staan ten onrechte op de lijst aangezien het gereguleerde situaties betreft. Het is te bizar voor woorden dat de hele not-for-profit als ‘moeilijk’ wordt bestempeld. Dat is grote flauwekul, nu er zeer veel organisaties zijn met allerlei regulering. Ook is bizar dat het sectoren waar consumenten gebruik van maken, zoals de horeca, door banken lastig wordt gemaakt, met het kletsverhaal ‘Contante geldstromen waarvan de herkomst niet of beperkt kan worden vastgesteld‘.
Als de toelichting wordt bekeken, wordt het helemaal merkwaardig. Het lijkt er op dat banken hun kostbare tijd zitten te verdoen met nutteloze activiteiten, zoals het cliëntenonderzoek naar insolvente cliënten met een bewindvoerder of curator [1]. Het is kenmerkend voor de witwasbestrijding: kostbare bureaucratie, waar geen boef mee wordt gevangen.

Brief minister: ‘meer kennis vergaren’
Uit de begeleidende brief van de minister van 23 april jl. blijkt dat de banken ontkennen te discrimineren [2] en menen dat de problemen worden opgelost door

met verschillende sectoren in gesprek gegaan om meer kennis te vergaren over de mogelijke witwasrisico’s van die sectoren. Met die kennis kunnen banken de individuele risicobeoordeling die de Wwft van hen vergt beter uitvoeren

Vreemd. Volgens de brief zouden de problemen met de door de banken gemaakte samenvattingen van de regels, met de vreemde aanduiding ‘sectorstandaarden’, worden opgelost. Ook denkt de minister dat het herhalen van het wettelijke discriminatieverbod in de Leidraad Wwft zou helpen.

De echte oplossing is dat bij bedrijven geen taken worden neergelegd waar ze ongeschikt voor zijn.

Basisbankrekening voor organisaties
De minister meldt:

In de laatste voortgangsbrief stond ook dat mogelijk niet alle groepen zijn geholpen met het voltooien van de acties uit het bijgevoegde overzicht. Voor deze groep is een vangnet wenselijk, bijvoorbeeld in de vorm van toegang tot een basisbetaalrekening voor zakelijke klanten. 14 Daarom heeft mijn voorganger aan de banken gevraagd hier een voorstel voor te doen. De NVB heeft afgelopen zomer een verkenning uitgevoerd naar een basisbetaalrekening voor zakelijke klanten. Deze neemt het ministerie mee in de uitwerking van verschillende opties die momenteel plaatsvindt. Ik wil de Tweede Kamer rond de zomer informeren over de verschillende opties die worden voorbereid, en de bijbehorende voor- en nadelen, ten behoeve van de politieke besluitvorming.

14 Voor consumenten bestaat dit recht al.

We gaan zien wat er van komt.

 

Noten

[1] Probleem: “Onduidelijkheid bij banken wie als klant en uiteindelijk belanghebbende onderdeel moeten zijn van het cliëntenonderzoek: de failliete partij of de curator/bewindvoerder” en oplossing: “Bewindvoerders WSNP en faillissementscuratoren bankieren meestal bij meerdere banken. De NVB heeft duidelijkheid geboden aan banken over wie onderdeel moet zijn van het cliëntonderzoek bij een failliete entiteit en aangemerkt zou moeten worden als UBO, zodat banken dit kunnen implementeren. Als er verdere knelpunten zijn kan contact op worden genomen.

[2] “De hoofdconclusie van het NVB-onderzoek is dat banken de signalen over het algemeen niet herkennen en dat er weinig tot geen sprake lijkt te zijn van structurele discriminatie of racisme“, waarover de minister schrijft: “Dat strookt niet met de signalen uit de moslimgemeenschap“.
Men is nog met het onderwerp bezig: “De NVB gaat daarom enkele acties ondernemen. Ten eerste gaat Farid Azarkan als opvolging op het rapport een sessie met bankbestuurders en -werknemers leiden in een moskee, om over de bevindingen van het rapport in gesprek te gaan met de gemeenschap. Ten tweede wil de NVB zich aansluiten bij het meldpunt voor discriminatie, omdat klanten discriminatie bij de bank beperkt melden. Tenslotte gaat de NVB een overzicht maken van goede cursussen en trainingen om meer bewustzijn te creëren bij bankmedewerkers. Het onderzoek van NVB laat zien dat er meer gedaan kan worden om discriminatie te voorkomen en het is goed dat de NVB actie onderneemt op deze punten. (…) Als de uitkomsten van alle drie de onderzoeken bekend zijn, zal mijn ministerie in gesprek gaan met de betrokken partijen over de conclusies die uit deze onderzoeken kunnen worden getrokken en over eventuele oplossingsrichtingen.

Geplaatst in Bankrekening krijgen en behouden, Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Fraude, witwasbestrijding, Wwft, Not-for-profit | Tags: , , , , | Een reactie plaatsen

Het opknipfabeltje van Wtt 2018

Lees over het opknipfabeltje inzake de trustkantorenregelgeving (Wtt 2018) het artikel Conclusie NRA 2023 en het opknipverbod uit de Wtt; omzeiling Wtt = omzeiling Wwft?. Ik blijf het gedoe rondom het bedrijfsadres en de bestuurder van rechtspersonen in deze regelgeving hoogst merkwaardig vinden, lees onder meer dit.

Geplaatst in Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Fraude, witwasbestrijding, Wwft, Trustkantoren | Tags: | Een reactie plaatsen

Nieuwe Wwft-leidraad van Financiën

Het ministerie van Financiën verraste het Wwft-publiek door een nieuwe Leidraad Wwft uit te brengen, terwijl iedereen zich wil storten op de gevolgen van de nieuwe Europese antiwitwasregelgeving.

Geplaatst in Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Fraude, witwasbestrijding, Wwft | Tags: , , | Een reactie plaatsen

DNB rapporteert over toezicht op trustkantoren

De Nederlandsche Bank (DNB) maakte een nieuw rapport over het integriteitstoezicht bekend, aankondiging. De toezichthouder meldt dat dit rapport, “Integriteitstoezicht in Beeld 2024-2025” (IIB), in de plaats komt van de eerdere sectorale rapporten.

In het rapport staat over trustkantoren onder meer:

2.5 Trustkantoren

Het aantal vergunningen voor trustdienstverlening in Nederland krimpt nog steeds. Bij de overname van cliënten van andere trustkantoren, waarbij ook risicovolle cliënten zitten, stelt DNB vast dat het benodigde cliëntenonderzoek in veel gevallen achterblijft. Daarbij verdwijnen cliënten van legale trustkantoren deels ook naar illegale partijen.

Ook zien wij dat trustdiensten worden opgeknipt, waarbij trustdienstverleners proberen te voorkomen om aan de eisen van de Wtt en de Wwft te moeten voldoen. Dit gebeurt door diensten kunstmatig op te splitsen in kleinere delen, zodat elk afzonderlijk deel onder de drempelvereisten van deze wetten valt. Het opknippen van trustdiensten kan leiden tot grote witwasrisico’s. Daarnaast worden in sommige gevallen alsnog vergunningplichtige diensten aangeboden. In die gevallen treedt DNB handhavend op.

Over het KYC schrijft DNB:

Cliëntenonderzoek

Sinds de inwerkingtreding van de Wtt 2018 ziet DNB in algemene zin verbeteringen in de wijze waarop trustkantoren hun
cliëntenonderzoek uitvoeren. Uit verschillende onderzoeken en handhavingstrajecten van DNB blijkt echter ook dat bij zowel grotere als kleine trustkantoren nog diverse tekortkomingen worden aangetroffen. Deze zien met name op de voortdurende controle en het vaststellen van de herkomst van het vermogen van een doelvennootschap. Indien een trustkantoor onvoldoende kennis van deze factoren heeft is het uitoefenen van de rol van poortwachter niet goed mogelijk.

2.5.2 Sanctiescreening
DNB heeft in mei 2023 een terugkoppeling gegeven over de bevindingen uit sanctieonderzoeken waarbij ook trustkantore in scope waren (zie ook het nieuwsbericht).

Trustkantoren kennen een sterke vertegenwoordiging van hoog risicolanden in hun bedrijfsvoering, net als banken en betaaldienstverleners, aldus DNB:

3.1.1 Hoog risicolanden

De sectoren banken, betaaldienstverleners en trustkantoren kennen een sterke vertegenwoordiging van hoog risicolanden in hun bedrijfsvoering. Hoog risicolanden kunnen een rol spelen bij, bijvoorbeeld, de woonplaats van de UBO of de vestigingsplaats van een vennootschap. Daarnaast kunnen transacties uit en naar hoog risicolanden een belangrijke rol spelen. Voor sommige banken, betaaldienstverleners en trustkantoren geldt daarbij tevens dat er sprake kan zijn van hoog risicolanden in de vennootschappelijke structuur van de cliënt of in complexe internationale financieringen. Bij complexe structuren of buitenlandse financieringen is het extra relevant dat een financiële instelling de aanwezigheid van hoog risicolanden in haar beoordeling meeneemt. (…)

In de trustsector is sprake van de volgende top-5 hoog risicolanden waar doelvennootschappen activiteiten hebben: Israël, Zwitserland, Singapore, China en Turkije. DNB heeft in eerdere uitingen naar de trustsector gewezen op de risico’s die gepaard gaan met de combinatie van Politically Exposed Persons (PEP’s) in hoog risicolanden en hoog risicosectoren. Het verhoogde landenrisico doet zich daarnaast voor indien binnen de structuur van de doelvennootschap sprake is van een vennootschappelijke vestigingsplaats in een hoog risicoland. Het trustkantoor kan hiermee voorkomen betrokken te raken bij witwassen, corruptie en sanctie-omzeiling.

Op pagina 16 geeft de toezichthouder een sectoranalyse:

3.2.5 Trustkantoren

In de trustsector is veelal sprake van fiscaal gedreven bedrijfsstructuren met een relatief hoog aantal doelvennootschappen met activiteiten in hoog risicolanden en hoog risicosectoren. DNB realiseert zich hierbij dat ook binnen deze groep doelvennootschappen verschillen bestaan met betrekking tot het uiteindelijke risico op financieel-economische criminaliteit.

Hoog risicosectoren
De belangrijkste risicosectoren zijn i) commercieel vastgoed, ii) olie, gas en energie, iii) grondstoffen, mineralen en mijnbouw.

Bij activiteiten die in verband gebracht kunnen worden met (commercieel) vastgoed vormen met name de oorsprong en de bestemming van gelden bij vastgoedinvesteringen een risico op witwassen. Het in verhouding hoge aantal cliënten binnen de trustsector dat actief is in de olie-, gas- en energiesector zorgt naast een verhoogd risico op witwassen ook voor een verhoogd risico op sanctieomzeiling en corruptie. Hetzelfde geldt voor de sector grondstoffen, mineralen en mijnbouw. DNB zal hier in haar toezicht het komend jaar aandacht aan besteden.

Cumulatieve risico’s
Ten aanzien van de activiteiten in bovengenoemde hoog risicosectoren spelen tevens elementen die de transparantie van een (internationale) bedrijfsstructuur belemmeren een belangrijke rol. Denk daarbij aan een structuur waarbij sprake is van meer dan vijf lagen aan vennootschappen met een grensoverschrijdend karakter. Of bijvoorbeeld de aanwezigheid van een nominee shareholder, een Angelsaksische trust of een ander element dat de transparantie van een structuur belemmert. Om een goede invulling te kunnen geven aan de poortwachtersfunctie is het van belang dat trustkantoren zicht hebben op de relevante delen van de structuur en daarmee samenhangende relaties.
DNB vraagt bijzondere aandacht voor de wijze waarop trustkantoren de cumulatieve risico’s van hoog risicolanden, de hoog risicosectoren en in-transparante structuren adresseren in de SIRA.

 

 

 

Dit artikel verscheen eerder op de site van Compliance Platform Trustkantoren.

Geplaatst in Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Trustkantoren | Tags: , , | Een reactie plaatsen

De kamervragen over de witwasbestrijding blijven komen en niemand vraagt zich af of het concept wel klopt… | Wwft

De vragen uit de Tweede Kamer over misstanden door de witwasbestrijdingsregels blijven komen.

Nu is er weer een vraag van Inge van Dijk:

1. Wat vindt u van de voorstellen in het vijfpuntenplan van VNO-NCW en MKBNederland, waardoor mkb-ondernemers in hun dagelijks werk minder last moeten krijgen van strenge antiwitwasregels voor banken, notarissen en makelaars? 1)

2. Kunt u zich vinden in de mening van deze organisaties dat de werkwijze bij het toezicht ‘ineffectief en inefficiënt’ is en dat bedrijven eronder lijden door volgens hen afwijkend beleid van Nederland dat ervoor zorgt dat banken hen het hemd van het lijf vragen over hun geldstromen?

3. Herkent u het signaal dat vooral kleine en middelgrote ondernemers door het strenge regime in de knel zitten en daardoor niet of nauwelijks toegang krijgen tot relatief kleine kredieten, veel administratieve rompslomp hebben en aan ‘disproportionele’ eisen voldoen als zij contant geld aannemen?

4. Herkent u het signaal dat bonafide ondernemers in het uiterste geval zelfs geen bankrekening kunnen krijgen, omdat zij actief zijn in branches waar het risico op witwassen groot is?

5. Herinnert u zich de schriftelijke vragen van 23 februari 2024 en uw antwoorden daarop, over het artikel: “Bank vraagt klantgegevens aan ondernemers bij contante betaling” van Radar.nl, die over dezelfde problematiek gaan en welke acties heeft u sindsdien ondernomen?

6. Deelt u de conclusie dat in Nederland het toezicht zo zwaar is uitgelegd dat dit heeft geleid tot enorme investeringen in controle en massaal zoeken naar spelden in hooibergen, die doodnormale, goedwillende ondernemers heel veel last opleveren?

7. Bent u bereid het voorstel te onderzoeken voor een wettelijke plicht voor banken om ondernemers een basisbetaalrekening te verstrekken, net zoals dit geldt voor particulieren?

8. Bent u het met de ondernemersverenigingen eens dat er vaart gemaakt moet worden met een zinnige aanpak van witwassen en dat het niet helpt dat de nieuwe plannen momenteel in de ijskast staan?

 

(1) Algemeen Dagblad, 22 april 2024, ´Mkb-ers verliezen bankrekening door strikte antiwitwasregels: onacceptabele toestanden.´( https://www.ad.nl/economie/mkb-ers-verliezen-bankrekening-door-strikte-anti-witwasregels-onacceptabele-toestanden~a34b8bdf/).

 

Wanneer komt iemand op het idee dat het concept niet klopt?

Geplaatst in Financieel recht, onder meer Wft, Wtt, Fraude, witwasbestrijding, Wwft, Grondrechten | Tags: , , , , , | Een reactie plaatsen